مطالب آموزشی

فیبر مدار چاپی اصلا چی هست؟

circuit board linecpuchip icon logo illustration vector design 598213 3208

اگر داخل اینترنت درباره ساخت یا طراحی مدار جستجو کرده باشیم حتما متوجه حضور فیبر مدار چاپی شده ایم. فیبر مدار چاپی نقش کلیدی و اصلی در طراحی و ساخت مدار های مختلف و انواع پروژه ها دارد. فیبر مدار چاپی آنقدر کلیدی است که اگر وجود نداشته باشد یعنی ما هم مداری نداریم!

بزارید به یک نحو دیگه بگم، یک کشاورز برای اینکه بتواند محصولی را بکارد نیاز به زمین دارد و باید زمین خوب باشد تا محصول مرغوب و با کیفیتی به مصرف کننده ارائه بدهد. در واقع زمین مرغوب نقش فیبر مدار چاپی را دارد که باید با کیفیت باشد تا مدار یا پروژه خوبی را ارائه بدهد.

برای طراحی نقشه روی فیبر مدار چاپی نیاز به این داریم که مس های اضافی را از بین ببریم و نقشه روی فیبر مدار چاپی ظاهر شود و شروع به لحیم کاری قطعات کنیم. آن وسیله اسید مدار چاپی است که وظیفه آن از بین بردن مس های اضافی روی برد خام است.


فیبر مدار چاپی چند نوع دارد؟

حالا که با فیبر مدار چاپی آشنا شدیم باید بدانیم که فیبر مدار چاپی چند نوع دارد:

1- برد سوراخ دار

برد سوراخ دار یکی از آسان ترین برد ها برای اتصال قطعات است. این برد از قبل روی آن سوراخ کاری انجام داده شده است و فقط کافیست با یک عدد هویه و سیم لحیم قطعات را روی برد لحیم کنید. برد سوراخ دار به دو نوع سوراخ دار نقطه ای و خطی عرضه گردیده است. جنس بردهای سوراخ دار فنولیک(استخوانی) و فایبر گلاس می باشد.


مدار چاپی استخوانیفنولیک
فیبر مدار چاپی استخوانی(فنولیک)

2- فیبر مدار چاپی استخوانی(فنولیک)

فیبر مدار چاپی استخوانی(فنولیک)، از فشرده سازی کاغذ در محلول فنول ساخته می شود. این فیبر ها در رنگ های قهوه ای یا زرد پر رنگ تولید می شوند. فیبر های استخوانی(فنولیک) دارای قابلیت سوراخ کاری آسان هستند و به صورت استاندارد در ضخامت 1، 1.6 یا 2 میلی متری ساخته می شود. لایه مسی این نوع فیبر با حرارت زیاد هویه به راحتی برداشته می شود. به علت ارزان قیمت بودن این نوع فیبر ها، در برد های تلویزیون،رادیو و … استفاده زیادی می شود.


مدار چاپی فایبر گلاس
فیبر مدار چاپی فایبر گلاس

3- فیبر مدار چاپی فایبرگلاس

فیبر مدار چاپی فایبرگلاس از مس، الیاف شیشه، مخلوط رزین پلی استر، رنگ و … است که با ترکیب و فشرده سازی این مواد اولیه می توان به فیبر محکم فایبر گلاس رسید. فیبر های مدار چاپی فایبر گلاس در ضخامت های استانداردی عرضه می گردند. ضخامت های فیبر استاندارد شامل: 0.5، 1، 1.6، 2 و 2.4 میلی متر است و همچنین ضخامت مس استاندارد شامل: 18، 35 تا 90 میکرون است. فیبر مدار چاپی فایبر گلاس دارای مزایای بیشتری نسبت به فیبر مدار چاپی استخوانی(فنولیک) است. این مزایا شامل: تحمل وزن سنگین قطعات و حساسیت کمتر نسبت به گرما و رطوبت است. از فیبر مدار چاپی فایبر گلاس در ساخت برد های لوازم خانگی، صنعتی و … استفاده می شود. فیبر مدار چاپی فایبر گلاس در دو جنس یک رو(یعنی دارای یک رو جهت لحیم کاری) و دو رو(یعنی دارای دو رو جهت لحیم کاری) عرضه می گردند.


1
برد سوراخ دار متالیزه(متالایز)

4- برد سوراخ دار متالیزه(متالایز)

در واقع برد سوراخ دار متالیزه همان برد سوراخ دار معمولی است اما با این تفاوت که برد سوراخ دار متالیزه هر دو طرف آن با سرب و قلع آبکاری شده است تا اتصالات محکم تر و قوی تری داشته باشد. از برد سوراخ دار متالیزه بیشتر برای نمونه زنی و مدار هایی که قطعات SMD دارند مناسب است. شما با استفاده از برد سوراخ دار متالیزه می توانید در هر دو طرف آن لحیم کاری انجام دهید.


PCB
چاپ فیبر مدار چاپی(PCB)

5- چاپ PCB

خب تا الان با همه نوع فیبر های مدار چاپی آشنا شدیم. اگر فیبر مدار چاپی مد نظر ما وجود نداشت چه کنیم؟ نوع دیگر فیبر مدار چاپی وجود دارد که بر اساس نیاز شما تولید می شود. ویروکیت در کنار فروش قطعات و تجهیزات الکترونیکی، اقدام به چاپ فیبر مدار چاپی(PCB) هم می کند. فقط کافیست فیبر مورد نظر خود را قسمت تماس با ما برای ما ارسال کنید و در اسرع وقت فیبر شما چاپ می شود.


جمع بندی

فیبر مدار چاپی یکی از اساسی ترین وسیله های برای برد الکترونیکی و الکتریکی است. ممنونم که تا اینجا همراه ما بودید امیدوار هستیم که اطلاعات ما برای شما مفید واقع شده باشه.

کاربرد فیبر مدار چاپی سوراخ دار برای چیست؟

کاربرد فیبر مدار چاپی سوراخ دار برای این است که خیلی آسان تر شروع به لحیم کاری کنیم.

برای نمونه زنی مدار از چه نوع فیبری استفاده کنیم؟

برای نمونه زنی مدار از برد سوراخ دار متالیزه می توان استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *