مطالب آموزشی

انواع خازن و روش خواندن ظرفیت آنها

انواع خازن و روش خواندن ظرفیت آنها

برای چی اصلا باید بدونیم ظرفیت خازن ها چنده؟

انواع خازن دسته دیگری از قطعات الکترونیکی هستند که وظیفه آنها جبران ولتاژ از دست رفته است. مثلا در مداری به دلیل افت ولتاژ و کم و زیاد شدن ولتاژ باید در آن خازن به کار ببریم و مانند یک نوع باتری عمل می کند. پس وقتی بخواهیم در مداری خازن به کار ببریم باید بدانیم که ظرفیت آن چند است و مشکلی به وجود نیاورد!


چند نوع خازن داریم؟

خازن ها از لحاظ معیار مقیاس دارای 4 معیار هستند: 1- میلی فاراد(علامت MF) 2- میکروفاراد(علامت µF) 3- نانوفاراد(علامت NF) 4- پیکوفاراد(PF) و از لحاظ شکل و فیزیکی بودن در چند مدل مختلف عرضه شده اند مانند خازن عدسی، خازن پلی استر، الکترولیتی و چند مورد دیگر…


روش خواندن

1- خازن الکترولیتی

خازن های الکترولیتی که دارای بیشترین ظرفیت هستند بسیار آسان می تواند ظرفیت آنها را بر حسب µF خواند مثلا وقتی روی خازنی نوشته شده باشد 220µF – 20V اینطور خوانده می شود: 220 میکروفاراد 20 ولت. این نوع خازن ها به صورت قطبی(منفی و مثبت) هستند و معمولا روی قطب منفی آن ها علامت زده شده است باید دقت داشته باشید که اشتباهاً منفی را جای مثبت روی مدار نزنید چرا که باعث می شود مایع الکترولیتی داخل خازن تبدیل به گاز شده و منفجر شود.

2- خازن عدسی

همینطور که در تصویر پایین می بینید، یک خازن عدسی وجود دارد و نحوه خواندن این طور است که عدد اول و دوم را می نویسیم و مقدار عدد سوم هر چقدر بود، عدد 0 می گذاریم و حالا عدد حاصل بر حسب پیکوفاراد می باشد و برای به دست آوردن عدد نهایی(یعنی نانوفاراد) باید عدد پیکوفاراد را تقسیم بر 10000 کنیم و حالا عدد به دست آمده نانوفاراد می باشد. به همین راحتی:)

خواندن خازن عدسی 1
نحوه خواندن خازن عدسی

3- خازن پلی استر

اگر بار اول خازن پلی استر را ببینید با خود می گویید که خواندن این نوع خازن یکی از عجایب هفت گانه جهان است اما اصلا اینطور نیست. خواندن این نوع خازن مانند خازن عدسی است فقط کافیست که مراحل را جز به جز دنبال کنید. تصویر زیر را با دقت ببینید:

پلی استر 1
خازن پلی استر

عدد CBB22 چیز مهمی نیست و در محاسبه و خواندن خازن پلی استر تاثیری ندارد. خب می رسیم به عدد 105 که همانند خازن عدسی آن را محاسبه می کنیم. عدد اول و دوم را می نویسیم سپس به تعداد عدد سوم 0 می گذاریم.

خواندن خازن پلی استر
نحوه خواندن خازن پلی استر

پس از مراحل انجام شده بالا می رسیم به حرف انگلیسی J این حرف به معنای درصد خطا یا تلرانس موجود در خازن اشاره می کند و در این خازن به معنای 5 درصد خطا یا تلرانس می باشد. همچنین این حروف انگلیسی در هر خازن پلی استر متفاوت است و باید بدانیم که هر حرف انگلیسی به چه درصد خطایی اشاره می کند. در جدول زیر می توانید همه حروف انگلیسی و درصد خطای آن ها را ببینید:

خواندن خازن پلی استر
درصد خطا(تلرانس) موجود در خازن های پلی استر

پس از فهمیدن ظرفیت و درصد خطای خازن پلی استر به عدد نهایی می رسیم که نشان دهنده ولتاژ خازن است. پس ما در آخر به این عدد رسیدیم: خازن پلی استر 1 میکروفاراد 630 ولتی که دارای 5 درصد خطا می باشد.


جمع بندی

اگر ندانیم خازنی که استفاده می کنیم چه مشخصاتی دارد باعث می شود که در مدار یا برد ما ایرادی ایجاد کند پس به همین دلیل مطلب بالا را کاملا خوانده! خیلی خرسند هستیم که تا اینجای مطلب همراه بودید امیدوار هستیم که مطالب ما برای شما مفید واقع شده باشد.

8 دیدگاه در “انواع خازن و روش خواندن ظرفیت آنها

  1. مسعود گفت:

    ممنونم خیلی به درد بخور و کاربردیه🙌

    1. arashviro گفت:

      خواهش می کنم عزیز خرسندیم که این مطلب کاربردی بود.

  2. علیرضا گفت:

    باسلام توضیحات عالی بودممنونم از وقتی که گذاشتید

    1. arashviro گفت:

      سلامت باشید.

  3. فرشید گفت:

    مطالب عالی بود خیلی استفاده دست شما درد نکنه

    1. arashviro گفت:

      سلام ممنون از نظر زیباتون:)

  4. سیدجواد گفت:

    سلام خازن پلی استری روش نوشته 22K ظرفیت آن چند است؟

  5. محسن گفت:

    سلام خازن پلی استری دارم روی آن نوشته ۶۳ یعنی ۶ نانو یا۶۰۰۰ پیکو ولی خازن سنج مقدارش رو ۱۰۰ نشون میده از سلامتش اطمینان دارم پس علت چیست ممنون از توجهتون❤️🥰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *