مطالب آموزشی

برای لحیم کاری چه وسایلی لازمه؟

برای لحیم کاری چه وسایلی لازمه؟!

اگه دوست داری توی حوزه الکترونیک یا برق شروع به فعالیت کنی یا حتی دانشجو هستی ولی نمیدونی چه لوازمی برای لحیم کاری لازمه اینجا قراره توضیح بدیم.

اصلا لحیم کاری(لحیم کاری به انگلیسی: Soldering) چی هست؟ زمانی بخواهیم مداری را مونتاژ یا مهندسی معکوس انجام دهیم نیاز به لحیم کاری داریم. به زودی در مطالب آموزشی، آموزش لحیم کاری قرار می گیرد.

لوازم مورد نیاز برای لحیم کاری:

1- هویه

اولین و بنیادی ترین لوازم برای شروع لحیم کاری، هویه است. هویه یک ابزار حرارتی است که در اتصالات بین قطعات استفاده می شود. هویه با گرم شدن شروع به ذوب کردن سیم لحیم می شود و باعث می شود اتصالات بین قطعات فراهم شود. هویه انواع مختلفی دارد مانند: ساده، متغیر، شارژی و … . هویه ساده دارای توان های مختلفی است مثلا هویه 40 وات برای اتصالات نازک و هویه 60 به بالا برای اتصالات قوی به کار می رود.


2- پایه هویه

برای اینکه بتوانیم هویه را نگه داریم نیاز به پایه هویه داریم. پایه هویه برای مهار کردن هویه و خطرات آن استفاده می شود.


3- سیم لحیم

هویه بدون سیم لحیم مثل درخت بدون میوه است! هویه به تنهایی نمی تواند اتصالات بین قطعات فراهم کند و نیاز به سیم قلع دارد. اگر روی سیم قلع را تماشا کنید متوجه می شود دو عدد مختلف وجود دارد اما این اعداد نشان دهنده چیست؟ به طور مثال روی سیم قلع های موجود در ایران اکثرا نوشته شده است 63/37 درصد که یعنی این سیم قلع دارای 63 درصد قلع و 37 درصد سرب می باشد. در کشور های اروپایی از سیم قلع 99/1 درصد استفاده می شود چرا که باعث می شود خطر کمتری مونتاژ کاران و محیط زیست را تهدید کند.


4- روغن لحیم

بعد از انتخاب هویه، پایه هویه و سیم قلع نوبت به روغن لحیم می رسد. بر روی لوازم مسی مانند سیم و قطعات، به علت رطوبت و دیگر عوامل مربوط باعث ایجاد اکسیداسیون می شود که باعث لحیم نشدن می شود. روغن لحیم کاری اینجاست که به شما کمک می کند و اکسیداسیون را از بین می برد.


5- سیم اسفنجی و اسفنج نسوز

بعد از مدتی که با هویه کار کنیم، نوک هویه به مرور زمان کثیف و باعث لحیم کاری ضعیف می شود. سیم اسفنجی و اسفنج نسوز دو ابزار خوب برای پاک سازی نوک هویه هستند.


6- قلع کش

وقتی بخواهیم قطعه ای را روی برد بزاریم یا جدا کنیم باید قلع ذوب شده را از روی برد جمع آوری کنیم که نیاز به قلع کش داریم. استفاده نکردن از قلع کش علاوه بر ظاهر زشت برد باعث ایجاد اتصالی می شود.


7- پنس

وقتی یک قطعه کوچک یا حتی بزرگ را بخواهیم روی برد بزاریم یا جدا کنیم نیاز به پنس داریم که قطعه را با دقت برای ما نگه دارد و روی برد بزاریم.


8- هیتر

برای برداشتن یا مونتاژ کردن قطعات اس ام دی(SMD) نیاز به هیتر داریم. استفاده از هیتر نیاز به تمرین زیاد دارد.


جمع بندی

برای هر لحیم کاری وسیله ای نیاز داریم که اگر یکی از این وسایل ناقص باشد لحیم کاری ما کامل نمی شود. ممنونم که تا اینجا همراه ما بودید امیدوار هستیم که اطلاعات ما برای شما مفید واقع شده باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *