مطالب آموزشی

نحوه خواندن مقدار مقاومت الکترونیکی از روی رنگ

نحوه خواندن مقاومت ها از روی رنگ آنها

همانطور که می دانید مقاومت ها جایگاهی بسیار مهم و کاربردی در انواع مدارات الکترونیکی را دارند. اگر یک یا چند مدار الکترونیکی را دیده باشید، حتما قطعاتی با رنگ های مختلفی نظر شما جلب کرده باشند. مقاومت های ثابت به دو دسته دیپ(DIP) و SMD تقسیم می شوند که در این مطلب به مقاومت های دیپ و نحوه خواندن آن می پردازیم.

اصلا مقاومت چیست؟

مقاومت الکتریکی یکی از پرمصرف ترین و پرکاربردترین قطعات الکترونیک هستند. از این نوع قطعات برای محدود کردن، تقسیم ولتاژ و … که در طراحی و مونتاژ پروژه های مختلف الکترونیکی کاربرد دارد. مقاومت هجده اهم، یک مقاومت با کارایی بسیار زیاد می باشد. این مقاومت می تواند تا 0.25 وات را از خود عبور دهد. خطای این مقاومت برابر با 5 درصد می باشد.

خواندن رنگ مقاومت بر اساس نوار های رنگی بر بروی مقاومت ها وجود دارد که عموما این رنگ ها شامل آبی،سبز،زرد،قرمز،بنفش و چند مورد دیگر است که با خواندن مقدار این رنگ ها می توانیم به مقدار اهم مقاومت ها دست پیدا کنیم. به طور مثال اگر مقاومتی رنگ اول آن طلایی بود یعنی ضریب خطای آن مقاومت %5 می باشد.

جدول رنگ مقاومت ها

رنگ مقاومت ها ویروکیت 1
جدول رنگ مقاومت ها

همانطور که در جدول بالا مشاهده کردید، هر رنگ نشان دهنده مقدار خاصی است. به طور مثال اگر مقاومت داشته باشیم که رنگ اولش قهوه ای، رنگ دوم قرمز و رنگ سوم قهوه ای باشد مقدار آن چند است؟

خب رنگ قهوه ای نشان دهنده مقدار 1، رنگ قرمز نشان دهنده مقدار 2 و رنگ سوم قهوه ای نشان دهنده عدد 1 و همینطور نشان دهنده تعداد صفر است و با محاسبه این رنگ ها می فهمیم که مقدار این مقاومت 120 اهم می باشد. رنگ آخر یعنی چهارم ضریب تلرانس یا خطای مقاومت را نشان می دهد که مقدارش %5 می باشد.

120 اهم
مقاومت 120 اهم 1/4 وات با ضریب خطا %5

رنگ های مقاومت چه هستند؟

رنگ های مقاومت شامل مشکی، قهوه ای، قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، بنفش، خاکستری، سفید، طلایی، نقره ای و بدون رنگ است.

فرمول محاسبه مقاومت از روی رنگ چیست؟

فرمول محاسبه مقاومت بر اساس کد رنگی روی مقاومت است و می توانید با جدول طراحی شده داخل نوشته مقاومت خود را محاسبه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *