مطالب آموزشی

المان سرد کننده چیست؟ + نحوه راه اندازی

المان سرد کننده چیست؟

المان سرد کننده چیست و چه کاربردی دارد؟!

المان سرد کننده یا همان المان خنک کننده، یک قطعه الکترونیکی است که با عبور جریان الکتریکی از آن، حرارت را از یک جسم به دیگری منتقل می‌کند و آن را خنک می کند. این المان ها برای خنک کردن قطعات الکترونیکی، سیستم های تهویه مطبوع، یخچال‌ها و سایر دستگاه‌های خنک کننده استفاده می شوند. توجه داشته باشید که یک طرف این المان سرد و طرف دیگر آن گرم می شود.

سمتی که نوشته داره گرم میشه یا سرد؟

با توجه به اینکه یک سمت المان سرد و سمت دیگر گرم می شود دانست که طرفی که نوشته دارد سرد می شود و طرفی که نوشته ندارد گرم می شود.

مفهوم نوشته هایی که روی المان هست درباره چیه؟

بر روی المان های سرد کننده یا همان خنک کننده برخی حروف و اعداد عجیب نوشته شده که هر کدام از آن اعداد و حروف نشان دهنده یک ویژگی المان است.

سرد کننده

از سمت چپ:

1- حرف انگلیسی C:
حرف انگلیسی C به معنای اندازه‌ی المان می باشد. حرف C به معنای سایز کوچک و حرف انگلیسی S به معنای سایز استاندارد المان می باشد.

2- عدد 1:

عدد 1 به معنای این است که المان چند طبقه است و معمولا برای همه المان‌ها عدد 1 نوشته شده است.

3- عدد 127:

عدد 127 به معنای تعداد پیوند های P و N است و معمولا هم 127 برای همه‌ی المان ها نوشته شده است.

4- عدد 04:

این عدد در 5 نوع وجود دارد: 04 – 06 – 08 – 10 و 15
هر کدام از اعداد بالا به معنی است که از المان خریداری شده چند آمپر برای تولید سرما استفاده می کند.

توجه داشته باشید که ولتاژ ورودی این المان ها 12 ولت DC می باشد و بیشتر از آن باشد المان دچار سوختگی و خرابی می شود.

اگه هیت سینک برای المان نزاریم چه اتفاقی میفته؟

هیت سینک یک امر مهم در المان سرد کننده است چرا که گرمای زیادی از المان تولید می شود و اگر هیت سینک نباشد فشار زیادی به المان وارد می شود و سرمای کمتری تولید می شود. برای تولید بهتر سرما می توانید علاوه بر هیت سینک از فن هم استفاده نمایید.

راه اندازی المان سرد کننده

راه اندازی المان سرد کننده سختی بسیاری ندارد فقط کافیست دو سیمی که به المان متصل شده را به طور درست(یعنی منفی و مثبت) را به یک منبع تغذیه 12 ولت DC و آمپر مصرفی که المان نیاز دارد(به طور مثال وقتی المان ما 4 آمپر باشد باید منبغ تغذیه هم 12 ولت DC چهار آمپر باشد.)متصل کنید. فراموش نکنید که بر روی قسمت گرم المان هیت سینک و فن بگذارید!


جمع بندی

خب در این مطلب یاد گرفتیم که المان سرد کننده یا خنک کننده چگونه عمل می کند و کاربرد آن چیست. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *